21.4.2021 Helsinfors

Kära kund,

Mycket händer i världen och de exceptionella omständigheterna kring koronapandemin fortsätter på många ställen och i många avseenden. Vi tyckte att det var viktigt att informera våra kunder om de frågor som har en betydande inverkan på att flytta utomlands.

SJÖFART OCH CONTAINER TRANSPORT

På grund av de exceptionella omständigheter som orsakats av pandemin har det varit mycket störningar i den globala containertrafiken sedan förra året. Det finns brist på fria containrar i flera regioner (särskilt i Asien), så det är svårt att få behållare reserverade för lastning. Containerbrist har en betydande inverkan på sjöfraktpriserna, till exempel från Asien till Europa kan priserna vara upp till 3-5 gånger dyrare än under normala förhållanden. Fraktpriser förändras också snabbt. Vi tar hänsyn till dessa faktorer när vi förbereder erbjudanden och kontrollerar fraktsituationen utifrån tidpunkten för containertransport.

Förutom tillgången på containrar har det varit svårt för rederier att bekräfta fartygsutrymme för containrar som lämnar Finland, vilket i sin tur orsakar förseningar i den totala varaktigheten av transporter och flyttningar, beroende på destination och rutt (beräknas ta längre tid än 1-3 veckor i USA eller Asien). Händelserna i Suezkanalen och deras multiplikatoreffekter kommer att förvärra situationen under lång tid framöver. Vi informerar kunderna om tillgängligheten av containrar och leveranssituationen i samband med begäran om offert och orderbekräftelse. Tillgången på containrar såväl som förseningar vid frakt kan orsaka behov av mellanlagring samt andra möjliga merkostnader. Vi informerar alltid om dessa beroende på situationen.

FLYGFRAKT

Flygfragtsituationen återhämtar sig nära normala förhållanden och tillgången på flygfrakt har förbättrats avsevärt under första halvåret. Flygfraktpriserna är fortfarande höga och ändras nästan varje vecka, beroende på destination och tidpunkt. Flygfraktens varaktighet är på normal nivå, små förseningar kan inträffa då och då. Vi kommer att meddela dig om betydande förändringar efter behov.

VÄGTRANSPORT

Inga väsentliga nackdelar har uppstått i vägtrafiken från Finland till Europa och vice versa under pandemin. Lastbilarna körs enligt normala scheman, med förbehåll för landsspecifika regler och begränsningar relaterade till pandemin. Fraktpriserna stiger något på grund av bränsleprisutvecklingen.

SÄSONG FÖR UTOMLANDSFLYTT
Den mest trafikerade tiden för internationell flytt är på väg att börja. Traditionellt är flyttsäsongen från slutet av maj till slutet av augusti, men redan förra året var säsongen något längre än normalt. Enligt prognoser kommer den kommande sommaren att vara exceptionellt upptagen från början av maj. Vi rekommenderar att du börjar planera dina flyttar i god tid och bekräftar dina beställningar så snart som möjligt så att vi kan reservera nödvändiga resurser samt lastutrustning och scheman (sjö- och flygfrakt) i förväg. I synnerhet juni-juli-augusti, liksom månförändringar, kommer att vara överbelastade tider.

KONTAKTINFORMATION OCH FÖRFRÅGOR
Om du har några frågor om andra frågor som rör internationell flytt utöver ovanstående finns vi tillgängliga på:

Antti Lind: +358 9 1251 370 / antti.lind@victorek.fi
Michael Cedercreutz: +358 9 1251 200 / michael.cedercreutz@victorek.fi
Charles Gray: +358 9 1251 390 / charles.gray@victorek.fi

6.7.2020 Tammerfors

Victor Ek Flyttnigs kontor i Tammerfors flyttar. Vår nya adress är Jokipohjantie 28, 33800 Tammerfors. Den nya platsen är ännu bättre, eftersom det är mycket snabbt att flytta från Nekala-området till Tammerfors centrum och till andra delar av Pirkanmaa via motorvägar. Samtidigt tredubblas vår lagringskapacitet så att vi kan betjäna våra privata och företagskunder ännu bättre. Om du vill ha mer information om våra tjänster, vänligen kontakta: Antti Lind – Försäljningschef Pirkanmaa & International Services 09-1251 370 / antti.lind@victorek.fi

10.3.2020 Helsinki

COVID-19-VIRUS, GUIDELINES AND PROCEDURES

The COVID-19 -virus which originated in China has now spread to several countries. The virus spreads through human contact. According to the Finnish health authority THL, the virus does not propagate by handling cargo or other inert objects. For more information, please visit THL website.

For the safety of our employees and our clients, Victor Ek Moving has implemented the following measures with immediate effect:

  1. No handshakes.
  2. Ample supplies of soap and paper towels in all restrooms in all our locations.
  3. Hand desinfectant available to all staff and in all vehicles.
  4. Moving crews supplied with disposable cotton gloves.
  5. All pre-move surveys to be done by video if possible.
  6. Meetings, both internal and with clients, to be held via video or over the telephone as far as possible.
  7. Participation in outside seminars, training sessions and other similar events to be cancelled     if possible.
  8. All personnel to inform closest superior in advance of any planned overseas travel.

PROCEDURE IN CASE YOU ARE INFECTED

The most common symptoms are a dry cough, fever and difficulty breathing. It is very important to react quickly to prevent the spread of the virus.

In case you have been in contact with an infected person and any of the above mentioned symptoms appear within 14 days, you should call your local health station or the general emergency number immediately. They will advise you how to proceed. Do NOT leave your home until you have received instructions from the health authorities. Inform your superior by telephone.

Hango 5.11.2019

OY VICTOR EK AB, är ett familjeföretag grundat 1885 med huvudkontoret i Hangö. Vi säljer logistik-och lagertjänster och hjälper företag att kostnadseffektivt transportera råvaror och produkter till och från Finland. Företaget fungerar som agent för flera internationella rederier samt sköter bl.a. skeppsklarering, spedition och check in funktioner i Hangö hamn. Företaget har ett systerföretag i Helsingfors, Victor Ek Flytt Ab, som säljer flytt-tjänster både nationellt och internationellt.

Långtradarchaufför CE

Victor Eks verksamhet växer och vi söker därför en långtradarchaufför till Hangö för fast anställning. Jobbet är mångsidigt och du kommer att fungera både som långtradarchaufför och som terminalarbetare. Eventuell erfarenhet av lagerjobb samt erfarenhet av att hantera truckar ses om en klar fördel. Jobbet är huvudsakligen dagsjobb som sker mellan kl 6 och 18 och dagen börjar och slutar i Hangö. Av den sökande förutsätter vi:

  • CE körkort
  • Yrkeskompetens och digikort
  • Erfarenhet av torrbulk ses som ett plus
  • ADR-kort är även ett plus
  • Förutom svenska kan du finska och minst behjälplig engelskaVi erbjuder ett mångsidigt jobb i ett stabilt växande företag. Kom med och hjälp oss skapa ett nytt modernt logistikföretag! Vi anställer så fort vi hittar en lämplig person eventuellt 2 personer. Kontakt: Kim Danielsson 0400-230103, kim.danielsson@victorek.fi.

 

Hangö 16.8.2018.

Kim Danielsson utnämnd till ny VD för Victor Ek

 

Styrelsen för Oy Victor Ek Ab har utnämnt Kim Danielsson (DI, Åbo Akademi) till ny verkställande direktör. Kim tillträder som VD den 10.9.2018.

 

Kim Danielsson har en gedigen erfarenhet av att jobba med industriföretag, såväl globala börsbolag som mindre familjeföretag, något som kommer att vara till nytta då Victor Ek utvecklar nya innovativa tjänster och lösningar för sina kunder.

 

”Som Hangöbo känner jag till Victor Ek från tidigare och ser fram emot att jobba för ett företag som både investerar i Hangö och tillsammans med sina kunder aktivt utvecklar nya affärsmodeller”, säger Kim Danielsson, blivande VD i Victor Ek.

 

Victor Eks nuvarande VD, Tomas Sjödahl, börjar i sin nya tjänst som VD för Karis Lastbilscentral Ab den 21.8.2018. Därefter kommer Tomas att fortsätta hos Victor Ek i egenskap av styrelsemedlem och kan därför både stöda Kim under en övergångsperiod och delta i utformandet av Victor Eks tillväxtstrategi.

 

”Victor Ek har varit aktivt i Hangö i 130 år. Under de senaste åren har Hangö bara ökat i betydelse då vi utvidgat vårt serviceutbud med terminaltjänster och specialtransporter,” säger Cami Hongell, styrelseordförande i Victor Ek. ”Vi gläder oss över att få Kim med i teamet. Med sin internationella erfarenhet inom försäljning och industriell verksamhet lämpar han sig perfekt för att leda Victor Ek.”

 

För mer information kontakta:

Cami Hongell, styrelseordförande

Tel. 0405056014

 

Hangö 27.6.2018.

Victor Ek fortsätter sin utvecklingsprocess

Oy Victor Ek Ab har sedan 1885 varit en mångsidig och flexibel logistikpartner för sina kunder. Victor Ek utvecklar kontinuerligt sin struktur och sitt serviceutbud. Flyttverksamheten bolagiserades och fick en ny ledning år 2015. I Hangö har Victor Ek under de senaste två åren byggt en stor hamnterminal och investerat i specialutrustning för krävande bulktransporter.

 

VD för Victor Ek, Tomas Sjödahl, kommer att bli medlem i bolagets styrelse då han i augusti lämnar sitt dagliga jobb på Victor Ek och börjar som VD för Karis Lastbilscentral Ab.

 

”Efter 17 år i en operativ roll på Victor Ek var jag intresserad av att starta ett nytt kapitel i min karriär”, säger Tomas Sjödahl. ”Jag ser verkligen fram emot nya utmaningar som VD för Karis Lastbilscentral, speciellt då jag får fortsätta att vidareutveckla Victor Ek via styrelsearbetet.”

 

”Tomas har haft en central roll i våra stora förändringar under de senaste åren och vi är otroligt nöjda med och tacksamma för hans insats”, säger Cami Hongell, Victor Eks styrelseordförande. ”Victor Eks fokus kommer även i fortsättningen att ligga på Hangö. Vi vill proaktivt utveckla samarbetet med existerande kunder och nya partners. Som bäst formar vi planer för framtiden och överväger vilken roll vi skall ha då Hangö hamn utvidgar verksamheten till Koverhar.”

 

Processen för att rekrytera en ny verkställande direktör till Victor Ek har påbörjats. Marcus Karsten, bolagets tidigare styrelseordförande och Victor Ek-ättling i femte generationen, har inkallats som bolagets rådgivare under rekryteringsprocessen och som stöd under övergångsperioden.

 

För mer information kontakta:

Tomas Sjödahl, verkställande direktör

Tel. 0400629673

 

Cami Hongell, styrelseordförande

Tel. 0405056014

25.2.2016 VICTOR EK FLYTT AB FLYTTAR

Victor Ek Flytt Ab Helsinki office flyttar under det sista veckoslutet av Februari. Nästa måndag (29.2.2016) är vår nya addres:

  • Office: Malmin kauppatie 8, 00700 Helsinki
  • Lager: Liukumäentie 15, 00640 Helsinki

Mer information: victorek@victorek.fi I Tel. 09-12511 (växel)

11.2.2016 OY VICTOR EK AB – UTNÄMNINGAR

Tomas Sjödahl har utnämnts till VD för Oy Victor Ek Ab f.o.m. 1.2.2016. Tomas har varit anställd på Victor Ek i över 13 år och under den tiden innehaft olika ledande positioner i bolaget, senast som direktör för hela Shipping & Logistics –avdelningen.

Juha Karjalainen har utnämts till Projektchef f.o.m. 1.2.2016 med helhetsansvar för terminalprojektet i Hangö.

Mats Rehnström har utnämts till chef för skeppsklareringen i Hangö f.o.m. 1.2.2016 och tar ansvaret för utvecklingen av verksamheten.

Dessa utnämningar stöder de strategiska besluten som fattats av styrelsen. Målet är att fokusera på växande segment och erbjuda professionnella hamn- och logistiktjänster i Hangö.

”Hangö hamn är i en fas av stark tillväxt. Konkurrensen mellan hamnarna i Finland är intensiv och det pågår ett ständigt letande efter effektiva rutter för olika varuflöden. Tack vare sitt ypperliga läge är Hangö hamn i en stark position. Hamnen kan också locka med en kraftigt ökad linjetrafik samt flexibla hamntjänster. Vi önskar förstärka vår position i hamnen med att investera samt utveckla nya koncept.”, kommenterar Tomas Sjödahl.

7.1.2016 NY STARK ORGANIZATION

Ett nytt blad är vänt i Victor Eks 130-åriga historia. Victor Eks huvudaktieägare har med avsikten att koncentrera företagets affärsverksamhet på vår växande flyttningsverksamhet valt att lägga tonvikten på två affärsområden, dvs. Flyttningsavdelningen och Shipping & Logistics. Beslutet innebär att flyttningsverksamheten bildar ett separat företag, Victor Ek Muutto Oy, med Oy Victor Ek Ab som en betydande aktieägare, tillsammans med Michael Cedercreutz (Executive Chairman) och vår nya VD Kai Lager. Affärsverksamheten kommer i sig att fortsätta exakt likadan som tidigare.

Som den marknadsledare inom internationell flyttverksamhet vi är vill vi i framtiden även kunna satsa på flyttningar inom Finland. 1.1.2016 utnämnde vi Kai Lager till ny verkställande direktör för Oy Victor Ek Ab. Kai är sedan tidigare känd som en tungviktare inom flyttningsföretaget Niemi samt som ordförande för Suomen Muuttopalveluyritys rf. Michael Cedercreutz fortsätter som styrelseordförande efter att han lämnade VD-posten.

Med vårt val av ny VD vill vi bidra till allt mer bekymmersfria flyttningar, samtidigt som vi vill erbjuda våra kunder en heltäckande serviceupplevelse.

– Om kunden önskar det tar vi förutom själva flyttningen av möbler och ting hand om bland annat slutstädning, återvinning av överblivna varor samt förvaring. Våra familjekunder i sin tur bjuder vi på en dag i aktivitetsparken SuperPark inom vårt koncept ”Det roligaste sättet att flytta”, under tiden som Victor Ek tar hand om flyttningen, berättar Kai Lager.

Jobbmöjligheter på Victor Ek Muutot Oy

Om du är intresserad av att arbeta inom migrationsbranschen med ett av Finlands mest kända företag inom området, vänligen kontakta vår rekrytering rekrytointi@victorek.fi

Vi har en ständig sökning på platsen för förarna och flyttpersonalen.